En handbok som tar skrivlusten på allvar
Karin Milles har läst Konsten att skriva barnböcker av Sara Ohlsson och Klara Bjelkenäs (Lilla Piratförlaget).

Bild: Istockphoto
Skrivhandledningar finns det gott om, men nästan inga som fokuserar på barnbokens särskilda villkor. Därför känns Konsten att skriva barnböcker av Sara Ohlsson och Klara Bjelkenäs som en efterlängtad nyhet.
Boken är klassiskt upplagd med kapitel om dramaturgi, karaktärsbygge, redigering etcetera. Här finns mycket matnyttigt. Ohlsson och Bjelkenäs har gedigna kunskaper och går igenom berättarperspektiv, att skriva ihop med andra och varför det är bra att ha ett förlag i ryggen.
Särskilda kapitel ägnas det som är speciellt med barnböcker: illustrationer, bilderbokstext och hur sorg och svåra ämnen kan skildras för barn. Boken är skriven av en författare och en förläggare – ett dubbelt perspektiv som gör råden kloka och välgrundade. Dessutom kan den guida även den som vill arbeta som barnboksredaktör eller barnboksförläggare.
Som varje god handbok har den tydliga kapitelrubriker som gör det möjligt att läsa det som intresserar och hoppa annat. Men bokens trevliga ton och goda humör gör den också möjlig att sträckläsa. Genom hela boken löper det viktigaste: att skriva för barn innebär att du måste tänka och känna som ett barn och ta barnets perspektiv.
Exemplen är många, välfunna och hämtade från både klassiska och nutida svenska barnboksförfattare. Att Ohlsson och Bjelkenäs älskar barnböcker går heller inte att ta miste på – och deras entusiasm smittar! Mitt favoritkapitel är det om skrivprocessen: hur skrivandet skapar en värld inuti författaren och den världen samtidigt är det mest spännande stället i världen och författarens arbetsplats. Att läsa om andra författares skrivlust är mumma för alla som älskar att skriva. Det bästa tipset får vi också för att komma över skrivkramp: ”Skriv vad som helst. Allt går att radera sedan.”
Ibland blir det lite för mycket om det som kan gå fel och hur svårt det är att skriva just barnböcker, men för det mesta är tonen peppig och konstruktiv. Hade jag fått önska något hade också kapitlet om tekniken fått vara längre. Och eftersom boken är ny hade författarna kunnat klämma in något om AI-verktyg och deras roll för skrivandet.
Kort sagt: en efterlängtad handbok om hur den aspirerande barnboksförfattaren kan ta sin skrivlust på allvar och få ihop en bok som funkar av alla fria fantasier och knasiga karaktärer. Eller som författarna uttrycker det: ”Hitta på är en lek, skriva böcker är ett hantverk och en konst.”
Karin Milles är professor i svenska på Södertörns högskola.
Skrivhandledningar finns det gott om, men nästan inga som fokuserar på barnbokens särskilda villkor. Därför känns Konsten att skriva barnböcker av Sara Ohlsson och Klara Bjelkenäs som en efterlängtad nyhet.
Boken är klassiskt upplagd med kapitel om dramaturgi, karaktärsbygge, redigering etcetera. Här finns mycket matnyttigt. Ohlsson och Bjelkenäs har gedigna kunskaper och går igenom berättarperspektiv, att skriva ihop med andra och varför det är bra att ha ett förlag i ryggen.
Särskilda kapitel ägnas det som är speciellt med barnböcker: illustrationer, bilderbokstext och hur sorg och svåra ämnen kan skildras för barn. Boken är skriven av en författare och en förläggare – ett dubbelt perspektiv som gör råden kloka och välgrundade. Dessutom kan den guida även den som vill arbeta som barnboksredaktör eller barnboksförläggare.
Som varje god handbok har den tydliga kapitelrubriker som gör det möjligt att läsa det som intresserar och hoppa annat. Men bokens trevliga ton och goda humör gör den också möjlig att sträckläsa. Genom hela boken löper det viktigaste: att skriva för barn innebär att du måste tänka och känna som ett barn och ta barnets perspektiv.
Exemplen är många, välfunna och hämtade från både klassiska och nutida svenska barnboksförfattare. Att Ohlsson och Bjelkenäs älskar barnböcker går heller inte att ta miste på – och deras entusiasm smittar! Mitt favoritkapitel är det om skrivprocessen: hur skrivandet skapar en värld inuti författaren och den världen samtidigt är det mest spännande stället i världen och författarens arbetsplats. Att läsa om andra författares skrivlust är mumma för alla som älskar att skriva. Det bästa tipset får vi också för att komma över skrivkramp: ”Skriv vad som helst. Allt går att radera sedan.”
Ibland blir det lite för mycket om det som kan gå fel och hur svårt det är att skriva just barnböcker, men för det mesta är tonen peppig och konstruktiv. Hade jag fått önska något hade också kapitlet om tekniken fått vara längre. Och eftersom boken är ny hade författarna kunnat klämma in något om AI-verktyg och deras roll för skrivandet.
Kort sagt: en efterlängtad handbok om hur den aspirerande barnboksförfattaren kan ta sin skrivlust på allvar och få ihop en bok som funkar av alla fria fantasier och knasiga karaktärer. Eller som författarna uttrycker det: ”Hitta på är en lek, skriva böcker är ett hantverk och en konst.”
Karin Milles är professor i svenska på Södertörns högskola.