Myndig tidning söker fortsatt sällskap
Språktidningen har nyligen fyllt arton år – och är än i dag en av få populärvetenskapliga tidningar om språk i världen.

Bild: Kajsa Göransson
För en tid sedan var jag på konferens i Wien. European publishing congress samlar årligen hundratals mediechefer, journalister och andra från medievärlden. Det är ingen hemlighet att det är en bransch som har det tufft både i Sverige och utomlands. Stigande priser för tryck och distribution samtidigt som nätjättar som Google och Facebook tar allt större del av annonsintäkterna är ett bekymmer.
Ett annat är att Google – som dominerande sökmotor – numera prioriterar AI-sammanfattningar av sökresultat. Åtskilliga mediehus vittnade på konferensen om hur trafiken till dom egna webbplatserna halverats inom loppet av några få veckor. Inte ens var tionde användare klickar sig vidare till källan när Google kostnadsfritt redan presenterat en mer eller mindre god beskrivning av innehållet. Och mediehusen som i praktiken blir ett slags underleverantörer till Googles AI får ingen ersättning för det ursprungliga arbetet.
Men tufft har det varit länge. Och det är alltid en smula märkligt att representera en liten och förhållandevis udda tidskrift som Språktidningen i sällskap med företrädare för några av Europas största förlag. Det är också ganska härligt. Än i dag är Språktidningen – som nyligen fyllde arton år – en av få populärvetenskapliga tidningar om språk i världen.
Roligt var det på konferensen eftersom jag var där för att ta emot ett pris. Språktidningens granskning av hur ord efter hot om rättsprocesser i tysthet stryks ur bland annat Svenska Akademiens ordböcker belönades i kategorin magazine story of the year. Du kan läsa avslöjandet på spraktidningen.se/saol eller i 3/2024.
Tja, Googles AI kan förstås också ge en hygglig sammanfattning: ”Språktidningen rapporterar att ord som har blivit så vanliga att de uppfattas som allmänspråkliga, men som är varumärken, stryks ur Svenska Akademiens ordlista (SAOL) och Svensk ordbok (SO) efter påtryckningar från företag. Exempel på ord som strukits, eller ändrats, är ’lego’, ’permobil’ och ’keso’. Denna policyändring har lett till att Lego groups advokatbyrå agerat för att få ordet ’lego’ borttaget från SAOL och andra ordböcker.”
Trots alla orosmoln kände jag främst glädje och tacksamhet på konferensen – inte minst mot alla läsare som genom åren gett oss möjlighet att arbeta vidare. Det är bara tack vare det stödet som Språktidningen nu alltså har uppnått myndighetsåldern.
Jag hoppas att du vill göra oss sällskap många år framöver.
Tack och trevlig läsning!
För en tid sedan var jag på konferens i Wien. European publishing congress samlar årligen hundratals mediechefer, journalister och andra från medievärlden. Det är ingen hemlighet att det är en bransch som har det tufft både i Sverige och utomlands. Stigande priser för tryck och distribution samtidigt som nätjättar som Google och Facebook tar allt större del av annonsintäkterna är ett bekymmer.
Ett annat är att Google – som dominerande sökmotor – numera prioriterar AI-sammanfattningar av sökresultat. Åtskilliga mediehus vittnade på konferensen om hur trafiken till dom egna webbplatserna halverats inom loppet av några få veckor. Inte ens var tionde användare klickar sig vidare till källan när Google kostnadsfritt redan presenterat en mer eller mindre god beskrivning av innehållet. Och mediehusen som i praktiken blir ett slags underleverantörer till Googles AI får ingen ersättning för det ursprungliga arbetet.
Men tufft har det varit länge. Och det är alltid en smula märkligt att representera en liten och förhållandevis udda tidskrift som Språktidningen i sällskap med företrädare för några av Europas största förlag. Det är också ganska härligt. Än i dag är Språktidningen – som nyligen fyllde arton år – en av få populärvetenskapliga tidningar om språk i världen.
Roligt var det på konferensen eftersom jag var där för att ta emot ett pris. Språktidningens granskning av hur ord efter hot om rättsprocesser i tysthet stryks ur bland annat Svenska Akademiens ordböcker belönades i kategorin magazine story of the year. Du kan läsa avslöjandet på spraktidningen.se/saol eller i 3/2024.
Tja, Googles AI kan förstås också ge en hygglig sammanfattning: ”Språktidningen rapporterar att ord som har blivit så vanliga att de uppfattas som allmänspråkliga, men som är varumärken, stryks ur Svenska Akademiens ordlista (SAOL) och Svensk ordbok (SO) efter påtryckningar från företag. Exempel på ord som strukits, eller ändrats, är ’lego’, ’permobil’ och ’keso’. Denna policyändring har lett till att Lego groups advokatbyrå agerat för att få ordet ’lego’ borttaget från SAOL och andra ordböcker.”
Trots alla orosmoln kände jag främst glädje och tacksamhet på konferensen – inte minst mot alla läsare som genom åren gett oss möjlighet att arbeta vidare. Det är bara tack vare det stödet som Språktidningen nu alltså har uppnått myndighetsåldern.
Jag hoppas att du vill göra oss sällskap många år framöver.
Tack och trevlig läsning!