Kommer emojisarna att segra?

Ulrika Good SPANAR:

Text:

Bild: Gustaf Öhrnell Hjalmars

Jag går förbi en reklamskylt för Coca-Cola. Den innehåller en överstruken hashtagg som lyder #zerowords och en bild på en colaflaska med peppiga emojis runt. Med det vill man säga att Coca-Colas sockerfria variant är så god att det inte finns tillräckligt med ord för att beskriva detta, därför överlämnar man uppdraget åt emojisarna.

På Instagram ser man dagligen inlägg från influencers som i sina så kallade captions (bildtexter) lägger tre fjärilar, en flamencodansande kvinna eller kanske en brun prick som matchar dagens outfit. I kommentarerna lägger följarna i sin tur eldsflammor och hjärtögda smileys. Orka använda ord, liksom!

De som inte uteslutande använder emojis för att kommunicera har ofta en ökande kvot av dem insprängda i sina poster i sociala medier. Undan för undan får orden ge vika för bildliga komplement till text. Skriver man att man tagit en höstpromenad lägger man ofelbart till tre, fyra lövemojis i olika färger och kanske en sol som förtydligande för dem som glömt hur träden ser ut på hösten och vad som kännetecknar vackert väder.

Nej, nu var jag raljant. Jag gillar i grunden emojis och använder dem dagligen. Utan tvivel blir textmeddelanden kantigare utan emotionella förtydliganden i form av känslomässigt välkalibrerade små ansikten samt hjärtan av olika slag. Men det gäller att ha fingertoppskänsla när man väljer; en felvald liten gynnare kan få dig att framstå som dryg, okänslig eller mästrande för överskådlig framtid om du inte passar dig.

När en ytlig bekant skriver på Facebook att hens högt älskade katt har kilat vidare är det perfekt att kunna visa sin sympati via ett trasigt hjärta som säger: ”Jag kände inte katten Berit så jag kan inte uttala mig specifikt om hennes förtjänster, men jag vet hur ont det gör när ett älskat husdjur dör och känner med dig.” En emoji kan ibland säga åtminstone lika mycket som 31 ord.

Men den allt mer emojifierade samtiden gör mig också fundersam. När tar figurerna över helt och förvandlar ytor för det skrivna ordet till bilderböcker? Kommer framtidens ABC-böcker bestå av smileys med olika ansiktsuttryck och uppsatserna likna stentavlor med hieroglyfer?

Vänta nu, just hieroglyferna kanske vi inte ska avfärda så lätt, eftersom de gamla egyptierna på många sätt sägs vara överlägsna nutidsmänniskan. Kom tillbaka när du byggt en Cheopspyramid när hjulet knappt var uppfunnet och berätta om hur mycket mer kunniga vi är i dag. Vilka är vi att avfärda små bilder som verktyg för historieberättande? Det kanske fanns en klok tanke där som har gått förlorad.

Fast precis som med de engelska uttrycken tror jag att en lagom blandning är det bästa. Inte heller i det här fallet blir det lyckat om kryddorna (emojisarna) utgör mer än hälften av anrättningen (texten). Att vi fortsättningsvis orkar anstränga oss att skriva fler ord än emojis är ändå något eftersträvansvärt. Annars kanske våra barnbarnsbarn utvärderar vår lättja på det enda sätt de kan: med en leende bajskorv.

Ulrika Good har varit verksam som copywriter i mer än tre decennier, numera som frilans.