En skildring inifrån livet i skriftsamhället

Fanny Forsberg Lundell om Analfabetism – det osynliga funktionshindret av Gulistan Kavak.

Text: Fanny Forsberg Lundell

Bild: Rickard Kilström

Fanny Forsberg Lundell, professor i franska vid Stockholms universitet:
Analfabetism – det osynliga funktionshindret av Gulistan Kavak

”Nu ska vi till Sverige och bli som era barn igen”, säger författarens kurdiska föräldrar när de åter­vänder till Sverige efter sommarsemestern. Socionomen Gulistan Kavak, med föräldrar som aldrig fått lära sig att läsa och skriva, varvar egna erfarenheter som går rakt in i hjärta och hjärna, med intervjuer och en beskrivning av kunskap som finns om fenomenet. I dag har 13 procent av befolkningen i Sverige, varav 34 procent av de utrikes födda, otillräckliga läsfärdigheter. Boken utgör ett inifrånperspektiv på hur livet ser ut i skriftspråks­samhället för någon som inte kan koden, sam­tidigt som Gulistan Kavak väl belyser vad som händer med rela­tioner mellan föräldrar och barn. En modig ansats att beskriva och uppmärksamma något vi varken talat eller skrivit tillräckligt mycket om, med barnperspek­tivet i centrum.

Fanny Forsberg Lundell, professor i franska vid Stockholms universitet:
Analfabetism – det osynliga funktionshindret av Gulistan Kavak

”Nu ska vi till Sverige och bli som era barn igen”, säger författarens kurdiska föräldrar när de åter­vänder till Sverige efter sommarsemestern. Socionomen Gulistan Kavak, med föräldrar som aldrig fått lära sig att läsa och skriva, varvar egna erfarenheter som går rakt in i hjärta och hjärna, med intervjuer och en beskrivning av kunskap som finns om fenomenet. I dag har 13 procent av befolkningen i Sverige, varav 34 procent av de utrikes födda, otillräckliga läsfärdigheter. Boken utgör ett inifrånperspektiv på hur livet ser ut i skriftspråks­samhället för någon som inte kan koden, sam­tidigt som Gulistan Kavak väl belyser vad som händer med rela­tioner mellan föräldrar och barn. En modig ansats att beskriva och uppmärksamma något vi varken talat eller skrivit tillräckligt mycket om, med barnperspek­tivet i centrum.

Text: Fanny Forsberg Lundell

Bild: Rickard Kilström