En skildring inifrån livet i skriftsamhället
Fanny Forsberg Lundell om Analfabetism – det osynliga funktionshindret av Gulistan Kavak.

Bild: Rickard Kilström
Fanny Forsberg Lundell, professor i franska vid Stockholms universitet:
Analfabetism – det osynliga funktionshindret av Gulistan Kavak
”Nu ska vi till Sverige och bli som era barn igen”, säger författarens kurdiska föräldrar när de återvänder till Sverige efter sommarsemestern. Socionomen Gulistan Kavak, med föräldrar som aldrig fått lära sig att läsa och skriva, varvar egna erfarenheter som går rakt in i hjärta och hjärna, med intervjuer och en beskrivning av kunskap som finns om fenomenet. I dag har 13 procent av befolkningen i Sverige, varav 34 procent av de utrikes födda, otillräckliga läsfärdigheter. Boken utgör ett inifrånperspektiv på hur livet ser ut i skriftspråkssamhället för någon som inte kan koden, samtidigt som Gulistan Kavak väl belyser vad som händer med relationer mellan föräldrar och barn. En modig ansats att beskriva och uppmärksamma något vi varken talat eller skrivit tillräckligt mycket om, med barnperspektivet i centrum.
Fanny Forsberg Lundell, professor i franska vid Stockholms universitet:
Analfabetism – det osynliga funktionshindret av Gulistan Kavak
”Nu ska vi till Sverige och bli som era barn igen”, säger författarens kurdiska föräldrar när de återvänder till Sverige efter sommarsemestern. Socionomen Gulistan Kavak, med föräldrar som aldrig fått lära sig att läsa och skriva, varvar egna erfarenheter som går rakt in i hjärta och hjärna, med intervjuer och en beskrivning av kunskap som finns om fenomenet. I dag har 13 procent av befolkningen i Sverige, varav 34 procent av de utrikes födda, otillräckliga läsfärdigheter. Boken utgör ett inifrånperspektiv på hur livet ser ut i skriftspråkssamhället för någon som inte kan koden, samtidigt som Gulistan Kavak väl belyser vad som händer med relationer mellan föräldrar och barn. En modig ansats att beskriva och uppmärksamma något vi varken talat eller skrivit tillräckligt mycket om, med barnperspektivet i centrum.