Press

Succén var ett faktum redan innan det första numret lämnat tryckeriet. Över 6 000 nyfikna hade tecknat sig för en prenumeration på en tidning de aldrig läst. Hyllningskören fortsatte i pressen. ”Bra och viktig och rolig” skrev Sydsvenskan, Svenska Dagbladet smakade glatt på ”en semantisk festgryta”, ”omistlig” tyckte Dagens Nyheter, ”beroendeframkallande” sade Sveriges Radio och ”snygg, rolig och färgglad” var Aftonbladets omdöme.

Språktidningens första nummer gavs ut i augusti 2007. Inspirationen kom bland annat från Fredrik Lindströms populära tv-serie Värsta språket samt Sveriges Radios program Språket. I dag har tidningen en tryckt upplaga på 16 000 exemplar och 3 800 digitala prenumeranter.

Chefredaktör och ansvarig utgivare är Anders Svensson. Jesper Möller, Content Innovation, svarar för tidningens grafiska form.

Språktidningen utsågs 2015 till Årets tidskrift av Sveriges tidskrifter. Språktidningen tilldelades 2020 European Publishing Awards prestigefyllda pris i kategorin special interest. Tillsammans med Modern Psykologi vann Språktidningen kategorin Design vid European Publishing Awards 2021. Samma år tilldelades Språktidningen Publishingpriset som Sveriges bästa tidskrift i kategorin populärvetenskap. Året därpå fick Språktidningen priset för bästa omslag vid European Publishing Awards. Och 2023 var Språktidningen åter en av vinnarna i kategorin special interest på European Publishing Awards. Dessutom belönades tidningen med juryns specialpris för ”unique craftwork: diversified, colourful and lively”.

För mer information om Språktidningen samt frågor om föreläsningar och intervjuer kontakta Anders Svensson på mejl anders@spraktidningen.se eller telefon 0768-68 58 24.

Pressbild på Anders Svensson. (Fotograf Kajsa Göransson ska anges.)