Se upp för skylten
Julhandelns underklädesreklam oroar på grund av risken att bilisterna distraheras. Men inte bara bilder stör körningen. Nu har forskare vid University of Alberta i USA låtit testpersoner köra förbi skyltar med positivt, negativt eller neutralt laddade ord. Som tur var genomfördes försöket i en simulator. När förarna mötte de laddade orden saktade de ner och tenderade att glida av körbanan. Forskarna uppmanar i tidskriften Accident Analysis and Prevention till en mer genomtänkt placering av reklamtavlor.
Julhandelns underklädesreklam oroar på grund av risken att bilisterna distraheras. Men inte bara bilder stör körningen. Nu har forskare vid University of Alberta i USA låtit testpersoner köra förbi skyltar med positivt, negativt eller neutralt laddade ord. Som tur var genomfördes försöket i en simulator. När förarna mötte de laddade orden saktade de ner och tenderade att glida av körbanan. Forskarna uppmanar i tidskriften Accident Analysis and Prevention till en mer genomtänkt placering av reklamtavlor.