Strategisk guide till konversationens era

Strategiskt berättande av Per Schlingmann (Volante)

Text:

Bild: Istockphoto

Radio, tv och internet skapade masskommu­nikationens era. Sociala medier formade i stället masskonversationens tid. Det här innebär i sig en demo­kratisering. Det är inte längre ekonomiska resurser som avgör inflytandet. I stället är det narrativ – för­mågan att förmedla berättelser som engagerar – som står i centrum.

Det här skriver Per Schlingmann – författare, före­läsare och rådgivare som kanske är mest känd som hjärnan bakom Moderaternas omgörning inför succé­valet 2006 – i boken Strategiskt berättande. Ofta tar han avstamp just i politiken. Han benar bland annat ut varför Republikanernas kampanj inför 2024 års presi­dentval i USA var mer framgångsrik än Demokraternas och fastnar för tydligheten i den bärande idén, en verklighetsbild som var djupt förankrad bland väljarna samt återbruket av centrala begrepp och symboler. Han diskuterar också arbetet med Moderaterna där målet var att få svenskarna att tänka om och på nytt ta ställning till partiet. Här hade språket en nyckelroll. Ett steg var att nagla fast utanförskap i debatten. Det var ett ord som förändrade både verklighetsbilden och synen på partiet. Utanförskap signalerade att Mode­raterna ville ta ansvar för att lösa samhällsproblem – en ambition som tidigare inte varit särskilt tydlig eftersom många väljare enligt Per Schlingmann uppfattat partiets politik som ansvarslös och orättvis.

I vissa analyser hade han gärna fått dyka ännu djupare. Men Per Schlingmann bjuder på åtskilliga insikter om berättelsens inverkan på tanken.

Anders Svensson är chefredaktör på Språktidningen.

Radio, tv och internet skapade masskommu­nikationens era. Sociala medier formade i stället masskonversationens tid. Det här innebär i sig en demo­kratisering. Det är inte längre ekonomiska resurser som avgör inflytandet. I stället är det narrativ – för­mågan att förmedla berättelser som engagerar – som står i centrum.

Det här skriver Per Schlingmann – författare, före­läsare och rådgivare som kanske är mest känd som hjärnan bakom Moderaternas omgörning inför succé­valet 2006 – i boken Strategiskt berättande. Ofta tar han avstamp just i politiken. Han benar bland annat ut varför Republikanernas kampanj inför 2024 års presi­dentval i USA var mer framgångsrik än Demokraternas och fastnar för tydligheten i den bärande idén, en verklighetsbild som var djupt förankrad bland väljarna samt återbruket av centrala begrepp och symboler. Han diskuterar också arbetet med Moderaterna där målet var att få svenskarna att tänka om och på nytt ta ställning till partiet. Här hade språket en nyckelroll. Ett steg var att nagla fast utanförskap i debatten. Det var ett ord som förändrade både verklighetsbilden och synen på partiet. Utanförskap signalerade att Mode­raterna ville ta ansvar för att lösa samhällsproblem – en ambition som tidigare inte varit särskilt tydlig eftersom många väljare enligt Per Schlingmann uppfattat partiets politik som ansvarslös och orättvis.

I vissa analyser hade han gärna fått dyka ännu djupare. Men Per Schlingmann bjuder på åtskilliga insikter om berättelsens inverkan på tanken.

Anders Svensson är chefredaktör på Språktidningen.