Vill se mer skrivträning i skolans läsundervisning

Skrivträning behöver ges större plats i undervisningen på gymnasiet. Det anser språkforskaren Pär Sehlström.

Text:

Bild: Istockphoto

Förmågan att läsa och skriva är avgörande för gymnasieelevers betyg i flera olika ämnen. Skälet är att detta är kunskap som ofta är integrerad i undervisningen. Elever som har läs- och skrivsvårigheter ställs därför inför dubbla utmaningar eftersom läsning och skrivande är viktiga verktyg. Det fastslår språkforskaren Pär Sehlström i sin avhandling vid Umeå universitet.

I studien konstaterar han att elever som bara läser svenska och engelska i ett år på gymnasiet i större utsträckning har låga betyg i ämnena svenska, engelska, samhällskunskap och historia. Elever som däremot har svenska och engelska på schemat i två år klarar sig i regel betydligt bättre. Pär Sehlström vill därför att skrivträning ska ta en större plats i undervisningen på gymnasiet.

Förmågan att läsa och skriva är avgörande för gymnasieelevers betyg i flera olika ämnen. Skälet är att detta är kunskap som ofta är integrerad i undervisningen. Elever som har läs- och skrivsvårigheter ställs därför inför dubbla utmaningar eftersom läsning och skrivande är viktiga verktyg. Det fastslår språkforskaren Pär Sehlström i sin avhandling vid Umeå universitet.

I studien konstaterar han att elever som bara läser svenska och engelska i ett år på gymnasiet i större utsträckning har låga betyg i ämnena svenska, engelska, samhällskunskap och historia. Elever som däremot har svenska och engelska på schemat i två år klarar sig i regel betydligt bättre. Pär Sehlström vill därför att skrivträning ska ta en större plats i undervisningen på gymnasiet.