Vill se mer skrivträning i skolans läsundervisning
Skrivträning behöver ges större plats i undervisningen på gymnasiet. Det anser språkforskaren Pär Sehlström.

Bild: Istockphoto
Förmågan att läsa och skriva är avgörande för gymnasieelevers betyg i flera olika ämnen. Skälet är att detta är kunskap som ofta är integrerad i undervisningen. Elever som har läs- och skrivsvårigheter ställs därför inför dubbla utmaningar eftersom läsning och skrivande är viktiga verktyg. Det fastslår språkforskaren Pär Sehlström i sin avhandling vid Umeå universitet.
I studien konstaterar han att elever som bara läser svenska och engelska i ett år på gymnasiet i större utsträckning har låga betyg i ämnena svenska, engelska, samhällskunskap och historia. Elever som däremot har svenska och engelska på schemat i två år klarar sig i regel betydligt bättre. Pär Sehlström vill därför att skrivträning ska ta en större plats i undervisningen på gymnasiet.
Förmågan att läsa och skriva är avgörande för gymnasieelevers betyg i flera olika ämnen. Skälet är att detta är kunskap som ofta är integrerad i undervisningen. Elever som har läs- och skrivsvårigheter ställs därför inför dubbla utmaningar eftersom läsning och skrivande är viktiga verktyg. Det fastslår språkforskaren Pär Sehlström i sin avhandling vid Umeå universitet.
I studien konstaterar han att elever som bara läser svenska och engelska i ett år på gymnasiet i större utsträckning har låga betyg i ämnena svenska, engelska, samhällskunskap och historia. Elever som däremot har svenska och engelska på schemat i två år klarar sig i regel betydligt bättre. Pär Sehlström vill därför att skrivträning ska ta en större plats i undervisningen på gymnasiet.