3 ord som smittar
Att saker kan få viral spridning på nätet är ett känt fenomen. Då sprids de likt ett virus. I virusets spår har nu andra fenomen ploppat upp som kliande utslag.
1 viralsajt. En viralsajt är en webbplats där innehållet är skräddarsytt för att ”delas” i sociala medier. Ofta handlar det om topplistor, roliga videoklipp och dråpliga historier. Tidningen ETC berättar om strategin bakom de viralsajter som lanserats av svenska mediehus: ”I den virala ding ding-världen får ett klipp med en kvinna med ett, påstått, tredje bröst 3 miljoner visningar på Youtube. Filmen ligger högt upp på Lajkat.se (Schibsted) och Omtalat (Bonnier), två nya svenska viralsajter.”
2 viralgranskning. En viralgranskning innebär att genom en källkritisk undersökning ta reda på om en berättelse på nätet är sann eller inte. Dagens Nyheter skriver att internet sannolikt gjort oss mindre naiva: ”Nätbedrägerier är bara en del av all tveksam information vi tvingas ta ställning till: fejkade kändiskonton, manipulerade bilder, ryktesspridning och påhittade artiklar ställer allt högre krav på källkritik, viralgranskning och kunskap om hur information kan vinklas eller förvanskas.”
3 trollumnist. I jakten på klick är åsikter som väcker starka känslor ett effektivt redskap. En trollumnist är en kolumnist som närmast fungerar som ett internettroll. Troll är en benämning på avsiktligt provokativa, ofta anonyma personer på nätet. För dem är det något av en hederssak att få diskussioner att urarta genom att delta i debatten. På samma sätt ägnar sig trollumnisten åt att skriva medvetet konfrontativa krönikor.