Vadå – jag hipster?

Text:

Är du trendig och hipp? Kanske är du en hipster? Vissa varumärken – och företeelser som filmer  och musik – drar till sig konsumenter genom sin kvalitet och status. Konsumenterna vill dock inte få någon klistrig etikett på sig. Och får  de en, så vill de pilla bort den kvickt.

I en studie, publicerad i Journal of  consumer research, visar två amerikanska forskare i marknadsföring att symboltyngda varumärken, som Harley-Davidson och Star Trek, har en nästan magnetisk dragningskraft. Men om marknaden drar för stora växlar på mytbildningen uppstår klichéartade uttryck, som yuppie, metrosexuell och hipster. Sådana stereotyper  får konsumenterna att rygga tillbaka.

När olika trendsättare, till exempel musikkritiker och modeskapare, intervjuades i undersökningen nämnde forskarna aldrig ordet hipster. De flesta intervjuade tog dock själva upp att de blivit misstagna  – eller anklagade – för att vara just hipsters. De såg sig tvungna att ta till olika bortförklaringar och andra strategier för att ostört kunna fortsätta att njuta av sina favoritartister och älsklingsmärken.