Prima vara för hungrande
Marika Tandefelt (Svenska litteratursällskapet i Finland)
Annonsspråket fungerar som något av ett lackmuspapper för den moderna svenskan. Formuleringar som inte är i takt med tiden riskerar att stöta bort kunder. Samtidigt är det riskabelt att gå i bräschen för språkliga förändringar. Reklamspråket kan därför åtminstone ibland bli en smula konservativt. Det skriver Marika Tandefelt, som studerat språk och stil i annonser från varuhusen NK i Stockholm och Stockmann i Helsingfors.
När duandet i annonserna tar över på niandets bekostnad är det först ungdomar och sportiga män – grupper som uppenbarligen ses som trendsättare – som duas. Kvinnorna följer efter senare. I synnerhet i kosmetikaannonser hänger niandet kvar en längre tid.
Marika Tandefelt berättar om hur verben förlorar sin pluraländelse, om hur 1906 års stavningsreform smyger in i annonstexterna och förvandlar wofflor till våfflor, om hur inte slår ut ej och icke och om adjektivtrender; när såg du senast något marknadsföras som ärtigt, klatschigt eller präktigt? För den kunskapshungrande är detta prima vara.
Annonsspråket fungerar som något av ett lackmuspapper för den moderna svenskan. Formuleringar som inte är i takt med tiden riskerar att stöta bort kunder. Samtidigt är det riskabelt att gå i bräschen för språkliga förändringar. Reklamspråket kan därför åtminstone ibland bli en smula konservativt. Det skriver Marika Tandefelt, som studerat språk och stil i annonser från varuhusen NK i Stockholm och Stockmann i Helsingfors.
När duandet i annonserna tar över på niandets bekostnad är det först ungdomar och sportiga män – grupper som uppenbarligen ses som trendsättare – som duas. Kvinnorna följer efter senare. I synnerhet i kosmetikaannonser hänger niandet kvar en längre tid.
Marika Tandefelt berättar om hur verben förlorar sin pluraländelse, om hur 1906 års stavningsreform smyger in i annonstexterna och förvandlar wofflor till våfflor, om hur inte slår ut ej och icke och om adjektivtrender; när såg du senast något marknadsföras som ärtigt, klatschigt eller präktigt? För den kunskapshungrande är detta prima vara.