Svenska studenter utan stöd i lingvistikolympiaden
Lingolympiaden är en tävling i lingvistik och logik för gymnasieelever i Sverige. Den har som syfte att sprida kunskap från universiteten till allmänheten, uppmuntra till studier i lingvistik – samt ta ut ett lag till International linguistics olympiad. Tävlingen drivs av Unga forskare Stockholm och lingvistikinstitutionerna vid Stockholms, Lunds och Uppsala universitet, med stöd av Kungliga Vitterhetsakademien.
Det finns bara ett problem. Alla vetenskapliga tävlingar i Sverige får statligt stöd, utom en: lingolympiaden.
Varje år samlas cirka 150 av världens mest begåvade ungdomar för att göra upp om medaljerna i International linguistics olympiad. Innan de kommer till tävlingen har de gått igenom diverse uttagningar och träningsläger. De har lagt ner hundratals timmar på att lösa kluriga problem i språk och logik. De drivs av nyfikenhet, vetgirighet och det faktum att de älskar att använda sitt intellekt.
Tävlingsinstinkten är förstås också en stark drivkraft – priserna är inte att förakta. En medalj i en internationell vetenskapsolympiad öppnar många dörrar och kan vara en merit när det gäller stipendier och utbildningsplatser, hela vägen fram till doktorsgraden.
Inte nog med det, ett av världens mest framgångsrika teknikföretag, Google, sponsrar International linguistics olympiad och letar efter framtida medarbetare där. Kompetens i språkvetenskap är precis vad som fått Google att gå från att vara en sökmotor till att bli ett av världens mest framgångsrika företag.
Sverige deltar sedan 2007. Men märk att vi skriver deltar – inte tävlar. Sverige har inte särskilt stor chans i konkurrensen om medaljerna.
Trots att våra studenter är lika begåvade som studenter i andra länder måste vi förbereda dem med orden: ”Hoppas inte för mycket! Om en av er kommer över medel har ni gjort en jätteprestation.”
Skolverket delar bara ut medel till tävlingar i teknik, naturvetenskap och matematik, vilket lämnar lingolympiaden som enda vetenskapsolympiad utan statligt stöd. Det betyder att vi inte kan hålla en andra omgång av lingolympiaden, som skulle ge eleverna tillräcklig tävlingsvana. Vi kan heller inte ta emot fler deltagare eller hålla träningsläger.
Regeringen har gett Skolverket instruktioner att stödja vissa discipliner och att prioritera tillväxtområden. Med den utgångspunkten borde lingvistiken ligga bra till: ämnet är mer efterfrågat än någonsin bland tongivande tillväxtföretag. Det är ett brett, viktigt och relevant ämne, särskilt i denna informationsteknikens tidsålder.
Men den insikten saknas hos politikerna, vilket leder till att allt stöd går till tävlingar i naturvetenskap och matematik. Diskrimineringen av humaniora är i det här fallet både kontraproduktiv och orättvis mot våra begåvade elever.
Vi vill uppmana beslutsfattarna att ändra formuleringen av villkoret för stödet. Lingolympiaden är den enda vetenskapstävlingen med fokus på en humanistisk vetenskap och politiker värdesätter inte det. Helt utan saklig grund.