Språkfel kopplas till personlighet

Text:

Bild: Örebro universitet

Ett blogginlägg om kattmat kan snabbt förvandlas till en diskussion om rätt och fel i språket. Och inget irriterar läsarna lika mycket som felaktiga särskrivningar.

– Det går inte att jämföra med andra kategorier som jag har tittat på, säger Anna Heuman, doktor i svenska vid Örebro universitet.

I sin avhandling undersöker Anna Heuman hur språkdebatter uppstår spontant i sociala medier. En sådan diskussion gäller en kändisbloggare som har publicerat ett sponsrat inlägg där hon gör reklam för kattmat. Texten innehåller flera särskrivningar, någon felstavning, ett felaktigt ordval och några upprepningar. Det dröjer inte länge innan kommentarsfältet fylls av fördömanden av bloggarens sätt att skriva.

– När hon avviker från standardnormen så blir det nästan omöjligt för hennes läsare att fokusera på något annat.

Många vänder sig också mot att bloggaren har fått betalt för inlägget. Då förväntar sig publiken ett korrekt språk – och när hon inte lever upp till förväntningarna tänker några läsare till och med bojkotta kattmaten i protest.

– Man tycker att hela företaget har blivit kontaminerat av hennes sätt att skriva, säger Anna Heuman.

Diskussionen handlar alltså inte bara om språkriktighet. Många drar också slutsatser om bloggarens lämplighet som egenföretagare och tycker att felen är så allvarliga att hon inte kan sköta sitt jobb.

– Man kopplar ihop ett visst sätt att uttrycka sig med vissa personliga egenskaper som att en vd måste skriva perfekt och standardenlig svenska.

Anders Svensson är chefredaktör på Språktidningen.