Alla vill rida på Spotify-vågen

Text: Olle Blomkvist (redaktör för nättidningen Realtid.se)

Spotify är en tjänst på nätet där du kan lyssna till din favoritmusik. Du laddar inte ner musiken till din hårddisk, utan den spelas upp samtidigt som den överförs från internet. Och det är helt lagligt. Företaget startades våren 2006 av Daniel Ek och Martin Lorentzon och har gjort snabb succé.

Företagsnamnet har bildats efter en engelsk så kallad avledningsändelse. Med hjälp av -(i)fy kan man bilda verb - av andra verb, adjektiv eller substantiv. I svenskan motsvaras de av ändelsen -(i)fiera, i ord som personifiera, elektrifiera och exemplifiera.

De verb som skapas med hjälp av svenskans -(i)fiera och engelskans -(i)fy kan få en mängd olika betydelser. I många fall är betydelsen ungefär göra om något till något. Om man personifierar något, så gör man till exempel om det till en person. Om man intensifierar något, så gör man det intensivt eller intensivare. Spotify är bildat till det engelska verbet spot, hitta, finna; känna igen. På svenska skulle man - något konstlat - kunna säga finnifiera, göra något finnbart. Företagets idé är att man ska kunna finna och lyssna på den musik man har letat efter.

Efter Spotifys triumfatoriska frammarsch har namninfernot brakat löst. Nya företag vill gärna klistra ett -fy eller ett -ify i slutet av sina namn. Det verkar som om Spotify har satt fart på ändelsekleptomanerna. Och Bolagsverket stoppar dem inte.

- Vi prövar om ett namnförslag är förväxlingsbart enligt firmalagstiftningen innan vi godkänner en bolagsregistrering. Vi granskar om firmanamnet är för likt något redan registrerat bolagsnamn eller varumärke. Jag törs inte ha någon uppfattning om de namn du nämner är förväxlingsbara, säger Jörgen Schéle, avdelningsjurist på Bolagsverket, om olika (i)fy-namn.

Men hur ska Spotify då göra om de vill skydda sitt namn ytterligare?

- Historiskt sett har till exempel namn som Jeep och Termos blivit urvattnade. Den risken finns när ett namn blir ett allmänt begrepp. Men jag vet inte om Spotify behöver stärka skyddet av sitt namn.

Nyligen hörde företaget Expofy av sig. Ett pressmeddelande med rubriken "Expofy - exponeringsbranschens motsvarighet till Spotify". Men Expofy är inte alls någon musiktjänst, utan ett webbbaserat designverktyg för till exempel montrar och butiker.

- Vi hänger på Spotifytrenden, säger vd Jonas Andrén, och förklarar att "vi är en molntjänst precis som Spotify".

Molntjänster innebär att information lagras och blir tillgänglig på internet, och inte på företagets egna datorer. På sätt behöver man inte lägga lika mycket pengar på datorkraft.

Jämförelsen med Spotify innefattar enligt Jonas Andrén också att Expofy är "leverantörsneutralt". Användarna har tillgång till produkter från flera av exponeringsbranschens leverantörer, inte bara en.

Men namnet Expofy ska inte främst tolkas som göra så att något exponeras, vilket ändelsen -fy antyder.

- Det var en byrå, Condesign infocom, som tog fram namnet Expofy åt oss, säger Jonas Andrén. Expofy står för Expo for you. Det är positivt, folk gillar namnet och det är lätt att komma ihåg.

Det finns fler paralleller att dra. Victoria Soudavnaya är till exempel styrelseordförande i bolaget Sortify.

- Det var min sambo och kollega Stefan Strömbäck som kom på namnet. Han är inte Spotify-användare, och Spotify har inget med saken att göra, hävdar hon.

Det finns en helt annan förklaring bakom namnet.

- Sortify är en förkortning av "sortera i fyra", berättar Victoria Soudavnaya. Namnet är lite "catchy"; man minns det och det har lite internationell klang.

Bolaget bakom Sortify heter Återvinningslösning i norr AB och är ett år gammalt. I somras tog sig Sortify till finalen i Venture cup, en affärsplanstävling, med sitt sopsorteringskärl - en tunna med fyra inkast, avsedd för offentliga miljöer. Och de ska tömmas manuellt. Källsortering och återvinning är honnörsorden. Lite compostify, om man säger så.

Om sanningen ska fram så var Spotify inte heller först med sin snärtiga ändelse. Organsationskonsulten Objectify AB startade sin verksamhet redan 1992, och en hel del andra bolag hann också före. Dataprogrammeringsbolaget Dotify AB grundades 2002 och reklambyrån Unify AB 2003. Ett Unify invest AB såg dagens ljus 2005. Bara ett par månader före Spotifys födelse, våren 2006, grundades Intensify i Göteborg HB, Galaxify KB i Bromma och Spongify invest AB i Danderyd.

En del bolag har till och med gått åt motsatt håll, och bytt bort sin (i)fy-ändelse. Verify consulting Sweden AB startades år 2000, men bytte namn till EBTT i Norrköping AB år 2004. Likaså bytte grossistbolaget IFY AB namn 2001. Det heter sedan dess Curbstone AB. Och Projectify AB, grundat 2008, ändrade namn till A Nylin consulting AB i februari i år.

Namnkonstruktionen i sig var alltså ingen helautomatisk framgångsformel ens före Spotify, och verkar inte vara det nu heller. Notify AB, som grundades 2004, fick lägga ner förra året. Likaså var Team unify AB:s bana tämligen kort. Det grundades 2007 och gick  i konkurs 2009.

Det må vara hur som helst med ändelsens vinstgenerering. Spotify verkar ändå ha smittat av sig. Hur ska man annars tolka den störtflod av Spotify-klingande bolagsnamn som sett dagens ljus efter musiktjänstens födelse? Här är några av dem: Accentify, Signify, Eventify & marketing, Bizzify, Ceptify, Linkify, Multify, Simplify, Adaptify, Appify, Codify, Debify, Evitecunify, Projectify, Quantify, Respondify, Uniqify, Verify IT, Communify, Learnify, Diversify, Edify, Devify, Jotify och Tridentify.

Handelsbolaget T-shirtify startades i våras av Liza Mokvist och hennes sambo Thomas Löf i Uppsala.

- Vi lanserar sajten tshirtify.se, där man kan designa sin egen T-shirt. Från början kommer det mest att vara tekniska symboler - som molekyler. Vi riktar in oss på tekniska utbildningar i början, säger Liza Mokvist. Men sedan ska det gå att beställa vilka motiv som helst.

Namnet härstammar dock inte från Spotify.

- Tanken är att man ska kunna ha på sig en T-shirt med sin egen idé eller design. Vi tänkte "T-shirtify me", helt enkelt.

Sedan har vi Storify, ett annat färskt bolag som står inför en snar lansering. Bakom handelsbolaget står Johan Stighagen och Niklas Ribbenhed.

- Vi samlar in berättelser ur verkligheten från människor som varit med om saker som berör andra människor, säger Johan Stighagen. Livsöden helt enkelt. Av dessa skapar vi böcker, via sajten Storify.se och en mobiltjänst.

Och Johan Stighagen erkänner faktiskt att det finns en liten tanke med att namnet påminner om Spotify.

- Vi tänkte rida lite på den vågen också.

Immaterialrättsjuristen Kristina Fredlund på Awapatent tror inte att hon kommer att få mer jobb i och med trenden att namnge bolag med -(i)fy på slutet. Hon är också europeiskt varumärkesombud.

- Det krävs nog lite mer än att lägga till ett -(i)fy. Det är en ganska vedertagen ordbildning, säger hon. Spotify kan inte hävda någon ensamrätt till den. Om däremot ett namn börjar på Sp- och slutar på -ify så ökar förväxlingsrisken. Men bara om företagen är i samma bransch.

Kristina Fredlund hävdar att en konkurrent till och med skulle kunna heta Musicify och komma undan med det.

Men läget kan bli annorlunda om det inte bara är namnet som har likheter med en föregångare.

- Om det grafiska formspråket efterapas, och om det går att identifiera ett antal likheter, då kan marknadsrätten träda in och ge möjlighet att stoppa snyltningen, säger hon.

Då ska helheten bedömas.

- Ju fler likheter totalt sett, desto större är sannolikheten att en konkurrent bedöms snylta på den goodwill som till exempel Spotify har byggt upp. Och det är inte tillåtet.

Och Spotify kan få ett bredare skydd i andra branscher än sin egen genom att bli mycket välkänt, liksom andra kända svenska varumärken som Volvo och Ikea.