Låt oss pricka när vi vill

Text: Patrik Hadenius

Reuben and Rose Mattus visste vad de gjorde 1961 när de grundade glassmärket Häagen-Dazs. Trots att det är en amerikansk glass, och att grundarna hade polskt ursprung, skulle köparna associera till Skandinavien. Därav pickarna över a. De ska inte uttalas, utan är bara pynt. Glassen har gjort succé över världen, kanske inte bara på grund av sin smak.

År 1980 försökte Richard Smith kopiera framgången med sin lika amerikanska glass Frusen Glädjé. Denna gång hade ju prickarna faktiskt en mening (men accenten över e är lite mystisk). Också denna gång fick prickarna effekt och under några år såldes tonvis med skandinaviskklingande glass.

Hårdrockare vill inte vara sämre. Blue Öyster Cult, Mötley Crüe och Motörhead är bara några exempel på prickglada namn. Fenomenet med prickar hos hårdrockare är faktiskt så vanligt att det fått en egen benämning: rock dots, eller roligare: röck döts. Prickarna ska precis som när det gäller glassen föra tankarna till det exotiska Skandinavien, men nu också med hedniska bloddrypande vibrationer.

Vi leker rätt friskt med prickar hemmavid också. Den 1 januari i år gick startskottet för Linnéuniversitetet, en sammanslagning av Högskolan i Kalmar och Växjö universitet. De har i sin logga bytt accenten över e mot Linné och skriver Linnë, fast med bara en prick till höger. Mycket svårt att hitta det tecknet på tangentbordet. I varje nummer av Språktidningen svarar forskare vid det unga universitetet på frågor om engelskt språkbruk, men här skriver vi lite mossigt med vanlig accent.

Kalles kaviar ville göra reklam för sitt nya extremt milda pålägg, mjukost på tub med enstaka kaviarkorn. Ja, det blev ett prickigt pålägg och oemotståndligt att leka med prickarna i reklamen. I en reklamfilm hoppar prickarna fram över texten till god morgon, och snart har vartenda o prickar så att det står göd mörgön.

Lika bra tycks det gå att ta bort förväntade prickar. Vem vill till exempel inte ha ett prickfritt möte? Det tog en konferensgård utanför Stockholm fasta på och lanserade ”prickfria moten”. Man kan ana att de inspirerats lite av sin egen webbadress, skavsjoholm.se. Hela reklamkampanjen går ut på att ta bort alla prickar från å, ä och ö i annonsen.

Till Språktidningens webbplats kommer du med både spraktidningen.se och språktidningen.se, men vill du mejla måste det vara prickfritt. Adressen patrik@språktidningen.se ger ett felmeddelande. Det tycker jag känns stenalders. Det är dags att vi som skriver får bestämma när vi vill använda prickar och inte.