Finns det någon förklaring till att svenskans pedagogisk allt oftare återges med educational i stället för pedagogical, i synnerhet i akademiska sammanhang?
Hej!
Jag är väldigt nyfiken över det man kallar vuxenspråk, som många nämner. Dock har jag många funderingar kring det. Mina frågor är följande:
Vad är egentligen vuxenspråk? Vilka språkdrag har det? Finns det några kännetecken eller är vuxenspråk bara motsatsen till ungdomsspråk? Vilka talar vuxenspråket och när börjar de göra det? Vilka attityder finns till vuxenspråket?
Tack för att ni tog tid att läsa!
Hej!
Jag hade just förklarat för mina SVA-elever skillnaden på befintlighet/stilla och rörlighet i meningar som har ord såsom dit/där, hem/hemma, bort/borta etc. Det blev tydligt och klart ända tills jag kom till meningen "Där passerar många fritidsbåtar på sommaren". En mening där (!) man får känslan av förflyttning. Hur ska man förklara skillnaden på den meningen och "Dit åker många båtar på sommaren".
Tacksam för svar som jag då kan vidarebefordra till undervisningen!
Bästa hälsningar
Jag läser ett protokoll för introduktion av nya prylar och procedurer: innovation, development, evaluation, assessment, long-term data. Vad skiljer evaluation och assessment i detta sammanhang – eller är det möjligen fråga om en tautologi?