Retorisk moder eller amason
Agda Östlund valdes in i riksdagen 1922. Hennes retoriska stil som rösträttskämpe präglades av ironi och sarkasm.

Bild: Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek
”Med överväldigande bevis lyckades de göra begripligt för första kammaren, att utvecklingen skulle komma att gå alldeles bakåt eller möjligen stanna eller också gå alldeles för fort – vilka tre alternativ äro lika illa”. Så lät det när Agda Östlund 1912 i tidningen Morgonbris ironiserade över en riksdagsdebatt där ”professorer i kvinnlig rösträtt” varnade för riskerna med att skrota rösträtten som ett manligt privilegium. Tio år senare skulle hon själv väljas in i riksdagen.
Magnus Gustafson, doktor i historia vid Malmö universitet, skildrar i sin avhandling Agda Östlund som retoriker. Hon uppträder i regel som en krigisk amason eller som en vårdande moder. Ofta pekade hon ut den konservativa ”förstakammarhögern” som huvudmotståndare. Hon kryddade anföranden och texter med ironi och sarkasm. Samtidigt fungerade hon som agitator. Tonen i Morgonbris var enligt Magnus Gustafson därför typisk för hennes stil.
Läs mer om första kvinnorna i riksdagen:
Kvinnorna får ordet
”Med överväldigande bevis lyckades de göra begripligt för första kammaren, att utvecklingen skulle komma att gå alldeles bakåt eller möjligen stanna eller också gå alldeles för fort – vilka tre alternativ äro lika illa”. Så lät det när Agda Östlund 1912 i tidningen Morgonbris ironiserade över en riksdagsdebatt där ”professorer i kvinnlig rösträtt” varnade för riskerna med att skrota rösträtten som ett manligt privilegium. Tio år senare skulle hon själv väljas in i riksdagen.
Magnus Gustafson, doktor i historia vid Malmö universitet, skildrar i sin avhandling Agda Östlund som retoriker. Hon uppträder i regel som en krigisk amason eller som en vårdande moder. Ofta pekade hon ut den konservativa ”förstakammarhögern” som huvudmotståndare. Hon kryddade anföranden och texter med ironi och sarkasm. Samtidigt fungerade hon som agitator. Tonen i Morgonbris var enligt Magnus Gustafson därför typisk för hennes stil.
Läs mer om första kvinnorna i riksdagen:
Kvinnorna får ordet