Retorisk moder eller amason

Agda Östlund valdes in i riksdagen 1922. Hennes retoriska stil som rösträttskämpe präglades av ironi och sarkasm.

Text:

Bild: Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek

”Med överväldigande bevis lyckades de göra begripligt för första kammaren, att utvecklingen skulle komma att gå alldeles bakåt eller möjligen stanna eller också gå alldeles för fort – vilka tre alternativ äro lika illa”. Så lät det när Agda Östlund 1912 i tidningen Morgon­bris ironiserade över en riks­dags­debatt där ”professorer i kvinn­lig rösträtt” varnade för riskerna med att skrota röst­rätten som ett manligt privi­le­gium. Tio år senare skulle hon själv väljas in i riks­dagen.

Magnus Gustafson, dok­tor i historia vid Malmö universitet, skildrar i sin avhandling Agda ­Öst­lund som retoriker. Hon upp­träder i regel som en krigisk ama­son eller som en vårdande moder. Ofta pekade hon ut den konser­vativa ”första­kammar­högern” som huvud­mot­ståndare. Hon kryddade anföranden och texter med ironi och sarkasm. Samtidigt fungerade hon som agitator. Tonen i Morgonbris var enligt Magnus Gustafson därför typisk för hennes stil.

Läs mer om första kvinnorna i riksdagen:
Kvinnorna får ordet

”Med överväldigande bevis lyckades de göra begripligt för första kammaren, att utvecklingen skulle komma att gå alldeles bakåt eller möjligen stanna eller också gå alldeles för fort – vilka tre alternativ äro lika illa”. Så lät det när Agda Östlund 1912 i tidningen Morgon­bris ironiserade över en riks­dags­debatt där ”professorer i kvinn­lig rösträtt” varnade för riskerna med att skrota röst­rätten som ett manligt privi­le­gium. Tio år senare skulle hon själv väljas in i riks­dagen.

Magnus Gustafson, dok­tor i historia vid Malmö universitet, skildrar i sin avhandling Agda ­Öst­lund som retoriker. Hon upp­träder i regel som en krigisk ama­son eller som en vårdande moder. Ofta pekade hon ut den konser­vativa ”första­kammar­högern” som huvud­mot­ståndare. Hon kryddade anföranden och texter med ironi och sarkasm. Samtidigt fungerade hon som agitator. Tonen i Morgonbris var enligt Magnus Gustafson därför typisk för hennes stil.

Läs mer om första kvinnorna i riksdagen:
Kvinnorna får ordet