Hälsoinriktade restauranger växer nu som svampar (eller snarare närodlade grönkålsknippen) ur jorden. Med namn som Green smile, Ecoism och Reload Superfood signalerar matställena att det som serveras är grönt, fräscht och näringsrikt.

Men det finns fler saker än namnet att tänka på för den krögare som vill sätta sprätt på försäljningen av morotssoppa och sojanudlar. Ett knep är att helt enkelt skriva menyerna för hand.

Om matsedeln är handtextad på till exempel en griffeltavla, ger det en känsla av en särskild omsorg om maten och om gästernas välmående.

Forskare i konsumtionsvetenskap vid Ohio state university har prövat saken genom att låta nära 200 personer mellan 18 och 84 år – indelade i två grupper – titta på två olika menyer från den påhittade restaurangen Riley’s Kitchen. Den ena menyn var skriven med det vanliga typsnittet Helvetica, medan den andra såg ut att vara handskriven.

Hälften av deltagarna fick också veta att Riley’s Kitchen serverade mat som var ”lokalt odlad, icke-genmodifierad och fri från antibiotika”. Den andra hälften fick inte veta något om restaurangens inriktning.

Överlag bedömde de testpersoner som tittat på den handskrivna menyn att restaurangen hade en kärleksfull, engagerad och personlig inriktning, medan gruppen som fått se den andra menyn uppfattade krogen som mer distanserad, trots att menyerna hade samma innehåll.

Men tricket med handskrivna menyer funkar inte på alla sorters restauranger. Snabbmatskedjor gynnas till exempel inte av att matsedeln mödosamt plitas ner med skrivstil – det krävs att restaurangen ska ha ett hälsokoncept för att det ska löna sig att greppa pennskaftet.

Studien är publicerad i tidskriften Journal of business research.

Här kan du läsa mer om språket på restaurangmenyer.

Maria

Foto: Pixabay

0 kommentarer

Att använda exotiska namn på maträtter behöver inte bara bra för affärerna. Många kunder blir stressade av att möta benämningar på menyerna som de inte känner till. Det visar en studie publicerad i Cornell Hospitality Quarterly.

Pad kee mao eller drunken noodles? Den frågan ställdes 171 testpersoner inför i en studie utförd av forskare vid Ohio State University. De fick titta på menyer från en påhittad thairestaurang. Texterna var identiska med ett undantag – på en meny hade rätterna namn på thailändska och på en annan hade de namn på engelska.

På restauranger kan miljön ofta vara stökig. Därför är det många kunder som tycker att själva beställningen är ett stressmoment. Och det är i synnerhet personer som uppskattar struktur, ordning och förutsägbarhet som påverkas av situationen.

Samma typ av kunder vill enligt forskarna kunna beställa maten snabbt. För att det ska vara möjligt bör inte menyn innehålla något som får dem att tveka. Dessa kunder var inte alls förtjusta i menyn med thailändska namn på rätterna. Dessutom var de mindre förtjusta i själva restaurangen.

Maträtter som khao pad kra pow, pad kuay tiew khua och khao pad sapparod väckte alltså viss irritation eftersom de var svårförståeliga. De engelska motsvarigheterna basil fried rice, Bangkok noodles och pineapple fried rice gillades betydligt bättre av denna kundgrupp.

Men det är inte alla som tycker att exotiska namn på maträtter är ett bekymmer. Vissa – i synnerhet yngre kunder – tycker att de skapar en känsla av något autentiskt. Det är oftare äldre restaurangbesökare som reagerar negativt på exotiska namn.

Rekommendationen från forskarna är att fundera noga på valet av språk på matsedeln. Om kunderna i första hand är äldre kan det vara klokt att hålla sig till engelska. Yngre gäster lockas däremot i större utsträckning av maträtter vars namn uppfattas som exotiska.

Anders

Illustration: Ohio State University

0 kommentarer

Fiskfilé eller saftig italiensk fiskfilé? På restaurangen faller vi lätt för rätter som verkar exotiska. Och vi tycker dessutom att de smakar bättre än när samma mat presenteras med mindre lockande namn.

Att kunna konsten att ge maträtter tilltalande namn kan vara avgörande i restaurangbranschen. Forskare vid Cornell University, USA, konstaterar i en studie att maträtter med förföriska namn både får oss att betala mer och uppleva att maten smakar bättre.

Forskarna har studerat restaurangbesökares val från 217 olika menyer. Rätternas namn visade sig ha stor betydelse för kundernas upplevelse av maten. Rätter kryddade med positiva adjektiv – som just saftig italiensk fiskfilé – sålde 28 procent mer än en vanlig fiskfilé. Gästerna kunde också tänka sig att betala 12 procent mer för rätten med det lockande namnet.

Rätter som på menyn presenterades i fetstil eller med avvikande färger ökade också i popularitet. Trots att många restauranger inte vill avbilda maten visade sig även fotografier vara ett enkelt sätt att få fart på försäljningen av en viss rätt.

Studien presenterades i tidskriften International Journal of Hospitality Management.

Anders

0 kommentarer
Prenumerera på RSS - restaurangmenyer