Så pratar Lyxfällan privatekonomi så att alla förstår

Text:

[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"1643","attributes":{"alt":"","attributes":" media-image ","class":"media-image","title":"","typeof":"foaf:Image","wysiwyg":"1"}}]]

När siffror översätts till föremål och känslor blir privatekonomin begriplig. Dessa kan i sin tur med framgång översättas tillbaka till siffror. Det visar företagsekonomen Charlotta Bay, som i en avhandling vid Uppsala universitet undersöker hur tv-programmet Lyxfällans programledare gör för att prata privatekonomi på ett sätt som alla förstår.

Uppdrag: Förklara budgeten löd en rubrik i Dagens Nyheter förra året. Artikeln berättade om hur regeringen anlitat pr-konsulter för att förklara innehållet i budgetpropositionen för den breda allmänheten. Metoden var bland annat att använda sig av liknelser och illustrationer.

Ett liknande upplägg används enligt Charlotta Bay i tv-programmet Lyxfällan. Programidén går ut på att personer som har konsumerat över sina tillgångar ska få hjälp med privatekonomin av Lyxfällans experter. Först ska den skuldsatte inse orsakerna till hålen i plånboken. Sedan är det dags att sanera ekonomin genom att bland annat sälja av lyxartiklar och göra sig kvitt dyra krediter.

Utgångspunkten för programmet är att privatekonomiska siffror för många är för komplicerade för att ta till sig. Därför behöver siffrorna översättas till konkreta referenspunkter. Dessa kan vara lyxartiklar som smycken och motorcyklar, men också de känslor som antas ligga bakom en ansvarslös privatekonomi.

Genom dessa översättningar förstår privatpersonen vad som ligger bakom de röda siffrorna. Känslorna och prylarna kan därmed översättas tillbaka till kronor och ören. Den som lärt sig rådgivarnas läxa anses i slutet av programmet ha snappat upp vad siffrorna representerar och behöver inte längre hjälp att läsa och tolka dem.

Anders

Foto: Ulf Berglund/TV3