Pressmeddelande: Språktidningen utser Sveriges bästa kommunslogan

Text:

Med en slagkraftig slogan försöker svenska kommuner sticka ut och staka ut framtiden. Den ska locka turister, företag och nya invånare. Nu utser Språktidningen med läsarnas hjälp Sveriges bästa kommunslogan.

– En bra kommunslogan är fiffig, finurlig och fyndig. Om den är riktigt vass lyckas den dessutom förena kommunens historia med en tydlig framtidsvision, säger Anders Svensson, chefredaktör för Språktidningen.

I samråd med experter har Språktidningen valt ut 20 kandidater. Det är nu upp till läsarna och alla andra språkintresserade att rösta fram den bästa sloganen.

Här hittar du omröstningen!

Flera av kandidaterna innehåller ordlekar, som klassikern I love Hjo och Fagerstas Här får du livstid. Många är också rytmiska och innehåller rim och allitterationer, som Full fräs i Sotenäs, Sagolika Sunne och Botkyrkas Långt ifrån lagom.

– Ordvitsandet signalerar ett slags folklighet och ödmjukhet. En slogan som uppfattas som skrytsam riskerar däremot att avfärdas som osympatisk, säger Anders Svensson.

Här är de 20 kandidaterna i omröstningen:

Borås – of course (inofficiell slogan)
Det är hit man kommer när man kommer hem (Piteå)
Där älven möter havet (Kalix)
En promille kan inte ha fel! (Vingåker)
Ett rent nöje (Kiruna)
Full fräs i Sotenäs
Här får du livstid (Fagersta)
I love Hjo
Lika trevligt som det låter (Lekeberg)
Långt ifrån lagom (Botkyrka)
Lätt att leva (Ale)
Makalösa Pajala
Mångfald, möten, möjligheter (Malmö)
Sagolika Sunne
Stortrivs i Storfors
Sveriges närmaste stad (Enköping)
Trevligt folk (Borlänge)
Vackrast och vildast i västra Värmland (Årjäng)
Vild och vacker (Vilhelmina) (tidigare slogan)
When in Europe – don’t miss Skurup (inofficiell slogan)

Artikeln om kommunsloganer är publicerad i Språktidningen 6/2020 som utkommer den 12 augusti.

Kontaktperson:

Anders Svensson
chefredaktör
anders@spraktidningen.se
0768-68 58 24