Nu debatterar vi hen igen!

Text:

[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"1706","attributes":{"alt":"","attributes":" media-image ","class":"media-image","title":"","typeof":"foaf:Image","wysiwyg":"1"}}]]

Samma dag som det framkom att Dagens Nyheters redaktionschef Åsa Tillberg avrådde tidningens journalister från att använda ordet hen dök det ändå upp på webbplatsen. Norwegian kampanjar med budskapet att flygbolaget är "the businesshen's airline". På nätet lyftes sammanträffandet fram som något slags poetisk rättvisa.

Trots att hen har funnits som pronomen i svenskan i snart 50 år (om än under många långa år i djup medieskugga) finns det få ord som väcker så heta känslor. Enligt Dagens Media skriver Åsa Tillberg i ett mejl till personalen att hen alltjämt är så nytt och ovant att det får många läsare att tappa fokus i läsningen. Det är ett tungt argument. Texter ska så klart vara begripliga. Läsarna är säkerligen vana att i tidningarna ständigt möta nya substantiv, verb och adjektiv. Pronomen är däremot en ordklass som sällan ser särskilt mycket action.

Men det känns lite trist att ett av skälen till att Dagens Nyheter avråder från hen i nyhetsartiklar är att det "kan uppfattas som ett querpolitiskt ställningstagande". Hen är ett fiffigt och i många fall alldeles briljant litet ord som fyller en språklig funktion – queer eller inte.

Även om hen alltjämt är sällsynt i dagspressen har användningen närmast exploderat under året. I just Dagens Nyheter har hen lovordats av Björn Wiman och Karl Dalén. I enkäter som gjorts av Medievärlden och Dagens Media framkommer att flera chefredaktörer anser att hen är problematiskt eftersom ordet för många alltjämt är obekant och därför riskerar att skymma innehållet i texterna. Jan Helin, chefredaktör för Aftonbladet, har en ganska representativ hållning i frågan:

"Aftonbladet har samma policy för hen som för andra nyord, vilket betyder att det ska hanteras med förnuft och känsla av redaktörerna."

Språktidningens chefredaktör Patrik Hadenius diskuterade i dag ordet hen med Åsa Tillberg i Nordegren & Epstein i Sveriges Radio. Patrik Hadenius sade bland annat att använda hen är ett sätt att visa att det går att vara modern och progressiv trots att hen gör en tryckt tidning.

Anders