Pressmeddelande: Språktidningen utser Sveriges bästa kommunslogan

17 kommentarer

Med en slagkraftig slogan försöker svenska kommuner sticka ut och staka ut framtiden. Den ska locka turister, företag och nya invånare. Nu utser Språktidningen med läsarnas hjälp Sveriges bästa kommunslogan.

– En bra kommunslogan är fiffig, finurlig och fyndig. Om den är riktigt vass lyckas den dessutom förena kommunens historia med en tydlig framtidsvision, säger Anders Svensson, chefredaktör för Språktidningen.

I samråd med experter har Språktidningen valt ut 20 kandidater. Det är nu upp till läsarna och alla andra språkintresserade att rösta fram den bästa sloganen.

Här hittar du omröstningen!

Flera av kandidaterna innehåller ordlekar, som klassikern I love Hjo och Fagerstas Här får du livstid. Många är också rytmiska och innehåller rim och allitterationer, som Full fräs i Sotenäs, Sagolika Sunne och Botkyrkas Långt ifrån lagom.

– Ordvitsandet signalerar ett slags folklighet och ödmjukhet. En slogan som uppfattas som skrytsam riskerar däremot att avfärdas som osympatisk, säger Anders Svensson.

Här är de 20 kandidaterna i omröstningen:

Borås – of course (inofficiell slogan)
Det är hit man kommer när man kommer hem (Piteå)
Där älven möter havet (Kalix)
En promille kan inte ha fel! (Vingåker)
Ett rent nöje (Kiruna)
Full fräs i Sotenäs
Här får du livstid (Fagersta)
I love Hjo
Lika trevligt som det låter (Lekeberg)
Långt ifrån lagom (Botkyrka)
Lätt att leva (Ale)
Makalösa Pajala
Mångfald, möten, möjligheter (Malmö)
Sagolika Sunne
Stortrivs i Storfors
Sveriges närmaste stad (Enköping)
Trevligt folk (Borlänge)
Vackrast och vildast i västra Värmland (Årjäng)
Vild och vacker (Vilhelmina) (tidigare slogan)
When in Europe – don’t miss Skurup (inofficiell slogan)

Artikeln om kommunsloganer är publicerad i Språktidningen 6/2020 som utkommer den 12 augusti.

Kontaktperson:

Anders Svensson
chefredaktör
anders@spraktidningen.se
0768-68 58 24

Tags: 

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren.

Kommentarer

Inte en kommunslogan, men gillar ändå skylten när man åker mot rymdbasen i Kiruna och det står:

”Kiruna - because there’s so much space”

Den absolut finurligaste och roligaste kommunslogan är Tokig i Säter. Den utklassar alla andra så varför är den inte med i enkäten????

Helt oöverträffat ALLT är så sant detta så att det blivit STORT problem med Kommunen som tappar affärer med att hela tiden lida av av att vara Sveriges närmaste ORT Människorna åker hellre till andra STÖRRE orter för att handla och straffar sig själva , med att butiker går i konkurs och försvinner .

Makalösa Pajala är ju fantastiskt självironiskt och fyndigt på samma vis som Tokig i Säter. Pajala är ju känd för sitt kvinnounderskott och att man prövade att bussa in kvinnor från Ryssland och Finland.

Vilhelminas nya slogan , Med Själ och Hjärta, kan lätt förvanskas till ; Med skäl och Smärta. Pga.nedläggning av by skolorna.

Vild och Vacker är kolossalt bra, rytmisk och säjer något om kommunen. Sååå Bra. - Vilhelmina Vild och Vacker -

Inte bara yta.
Långt Ifrån lagom är bäst då den inte bara är ett fyndigt yttre utan också kan bära en berättelse. Den kan bidra till nyfikenhet, kanske stolthet, om vad kommunen är, vill vara och varför det kan vara något att värdesätta. Är det inte fint om orden också betyder något och inte bara är fint sammansatta?

Lägg till ny kommentar