Pressmeddelande: Hjovisst älskar vi ordvitsar!

0 kommentarer

En hjärtlig klassiker är Sveriges bästa kommunslogan. Språktidningens läsare har röstat fram ”I love Hjo” till landets bästa. Bland läsarnas egna förslag vann Kumlas ”Har du åkt hit, har du åkt dit”.

– Vinnarna visar att lyckade ordvitsar alltid går hem. En bra kommunslogan kombinerar ett träffsäkert budskap om kommunen med en humoristisk knorr, säger Anders Svensson, chefredaktör för Språktidningen.

”I love Hjo" utsågs alltså till bästa befintliga slogan med 25 procent av rösterna i Språktidningens omröstning. Kandidaterna till omröstningen togs fram av redaktionen i samråd med flera experter.

Sloganen ”I love Hjo" myntades redan på 1950-talet. Så småningom började den användas som logotyp för Hjo Tidning tillsammans med ett rött hjärta. Senare började även kommunen använda samma slogan.

– Den är ovärderlig och tidlös. Den är klar och tydlig. Den är lätt att komma ihåg. Och den visar också att Hjo är en stad som man tycker om, säger Michael Kihlström (KD), som är ordförande i kommunfullmäktige, till Språktidningen när han får beskedet att ”I love Hjo” har utsetts till vinnare.

I höstas utlyste Språktidningen dessutom en slogantävling bland läsarna. Det vinnande förslaget blev "Har du åkt hit, har du åkt dit" för Kumla. Förslaget skickades in av Gunilla Hermansson.

– Det var ju det här med fängelset som dök upp i mina tankar när jag läste om tävlingen i Språktidningen. Men jag hade aldrig tanken att kommunen skulle ta den och börja använda den. Det var själva ordvitseriet som jag tyckte var roligt, säger hon till Språktidningen.

Resultat i omröstningen om Sveriges bästa kommunslogan:
1. I love Hjo: 25 procent
2. Vild och vacker (Vilhelmina, tidigare slogan): 18 procent
3. Här får du livstid (Fagersta): 11 procent
4. Sveriges närmaste stad (Enköping): 9 procent
5. Det är hit man kommer när man kommer hem (Piteå): 6 procent
6. When in Europe – don’t miss Skurup (inofficiell slogan): 6 procent
7. Sagolika Sunne: 5 procent
8. Långt ifrån lagom (Botkyrka): 3 procent
9. En promille kan inte ha fel (Vingåker): 3 procent
10. Full fräs i Sotenäs: 3 procent
11. Borås – of course (inofficiell slogan): 2 procent
12. Trevligt folk (Borlänge): 2 procent
13. Där älven möter havet (Kalix): 2 procent
14. Makalösa Pajala: 1 procent
15. Vackrast och vildast i västra Värmland (Årjäng): 1 procent
16. Mångfald, möten, möjligheter (Malmö): 1 procent
17. Stortrivs i Storfors: 1 procent
18. Lika trevligt som det låter (Lekeberg): 1 procent
19. Ett rent nöje (Kiruna): 1 procent
20. Lätt att leva (Ale): 1 procent

Läsarnas bästa förslag:
1. Har du åkt hit, har du åkt dit (Kumla): 27 procent
2. Rättvik är aldrig fel: 21 procent
3. Boden – Sveriges fästligaste stad: 20 procent
4. Gruvliga ljuvliga Falun: 10 procent
5. Andas in, andas ut i Köping: 6 procent
6. Tranås – Sommen stad ska va!: 5 procent
7. Vimmerby, inte bara Astrids bullerby: 4 procent
8. Karlskoga smäller högst: 3 procent
9. Hamna i Söderhamn!: 2 procent
10. Klipp till i Borås: 1 procent

Kontaktperson:

Anders Svensson

Chefredaktör

0768-68 58 24

anders@spraktidningen.se

Här kan du läsa artikeln om Sveriges bästa kommunsloganer.

Prenumerera! Pröva 2 nummer av Språktidningen för 99 kronor!

Tags: 

Lägg till ny kommentar