Skriv en novell på en kväll!

Text: Monika Fagerholm

Har du någonsin satt dig ner och börjat skriva med glödande inspiration på något du verkligen vill skriva? Skrivit och skrivit, tills det – först omärkligt, sedan allt mer bestämt – har börjat sacka och sedan stannat upp helt och hållet? Med blodsmak i munnen har du krystat dig fram till slutet. Upp som en sol, ner som en pannkaka.

Jag har gjort det – många gånger. Den här leken, ”Bågen” eller ”Skriv en novell på en kväll”, har kommit till i ett försök att hålla energin uppe hela vägen. Obs! Det är en lek; det finns inget automatiskt fint i att vara snabb. Vi har alla vår egen rytm. En del är långsamma, andra snabba.
Men i alla bra texter finns en nerv som känns i kroppen när man skriver eller läser. Nerv är rörelse. Man talar om ”dramaturgisk båge”, och det är ett bra uttryck om man kommer ihåg att nerv är mer än en lyckad intrig. Det behöver inte finnas en intrig över huvud taget.
I den här leken undviker vi krångliga händelsescheman. Vi skriver oss in i rörelsen. Är i den, skrivande. Som en resa i fem etapper.
Reservera tre timmar. Du skriver fem avsnitt med paus emellan. Femton minuter per avsnitt. Lika lång tid för varje. Överskrid inte! Femton minuter för avslappning, frånkoppling mellan varje avsnitt. Då skriver du inte!
Och: mellan varje avsnitt i textens handling ska det ha gått en tid. En  sekund, ett år, århundranden.
Så här ser bågen ut: början (1),  utveckling (2) som leder upp till the  point of no return, kulmination (3),  och konsekvensen: dels omedelbar (4), dels i det stora hela (5).
Tänk (1) till (3) som växande energi, bygg upp, bygg upp. I slutet av (3) vänder det. Även energin. Avsnitt (4) och (5) är utjämnande. Bygg inte längre upp.
Ge dig själv små regler inför varje av­snitt, men tänk inte så mycket på hur det ska gå.
Vi kan kalla berättelsen för ”Kata­strofen” (liten eller stor, men minns:  du behöver inte tänka intrig).
Förberedelse: spåna tio minuter. Rita upp en ö på ett papper, din Karta. Skriv, rita hastigt in allt, allt som ”bränner”  för dig när du tänker på ditt ämne.  Platser, kodord, meningar, föremål ...
På en av mina kartor fanns 1867,  New York och ett utedass intill varandra  i en stor skog.
Börja skriva. 1. En situation, utgångspunkt. Paus. 2. Ny person in. Paus.  3. Kulmination. Hugg gärna av då det känns som mest. Paus. 4. Följd: kort efter. Paus. 5. Följd: efter en tid. Koppla till utgångsläget.
Regel: minst två saker från Kartan ska vara med i varje avsnitt. Sista avsnittet 5: en sak från Kartan ska vara samma som i punkt 1 och en helt ny sak.
Leken kan varieras i det oändliga. Man lär sig om struktur och dramaturgi utan att behöva ta omvägen via tänk. Och man blir färdig.
Så är det ganska roligt också.