Veckans nyord: klickokrati

Text:

I mediedebatten hörs röster som hävdar att journalistik allt mer handlar om jakten på klick. När materialets klickvänlighet får avgöra vad som publiceras råder klickokrati. I klickokratin går roliga katter och lustiga hundar före traditionell granskande journalistik.

I engelskan har det länge talats om clickocracy, alltså när förväntade klick får bestämma vad som publiceras. På samma sätt talas det på tyska om Klickokratie. Lånordet klickokrati dök upp i svenskan 2007, men har sedan dess ökat i användning.

När journalistik debatteras ställs i dag ofta två företeelser mot varandra – den klickvänliga journalistiken som symboliseras av listor och bilder, och den granskande journalistiken som inte sällan beskrivs som ett utrotningshotat fenomen. Somliga debattörer hävdar att jakten på läsare gör att klickvänligheten får gå i första hand. Andra anser att de snabba klicken bidrar till att finansiera produktionskrävande journalistik. Vidare finns det också debattörer som tycker att det är självklart att till exempel samhällsjournalistik kan locka många klick om den presenteras på rätt sätt.

Åsa Linderborg skriver i Aftonbladet att kulturredaktioner är de som främst tar strid mot klickhysteri:

Alla mediehus är fixerade vid läsar-, lyssnar-, och tittarstatistik. Kultursidornas recensionsverksamhet är den som har svårast att hävda sig på nätet – som kanske snart är den enda publiceringsformen. Just därför måste man förstå att kultur­redaktionerna faktiskt är de som med sämst resurser bäst lyckats stå emot klickokratin.

I Politism skriver Veronica Eneskjöld om just Aftonbladets satsning på morgon-tv:

Även om formen inte är ny, avger delar av Aftonbladets nya satsning ett eko av modern nyhetsförpackning. Sändningen delas upp i korta klipp. Det är klickokratin som bestämmer former. Alla nyheter ska kunna konsumeras med ett klick mellan Slussen och Stockholms Central. Vilket i sig varken är dåligt eller värt att förhindra utifrån något nostalgiskt behov av att bevara förflutna medieformer. Snarare är det intressant att se hur mycket nyheter blivit till en konsumtionsprodukt.

Möjligen kan ordet klickokrati få ytterligare en skjuts under våren. I juni utkommer nämligen Ulrika Kärnborg med en bok som heter just Klickokrati.

Anders

Foto: Istockphoto