Press

Om Språktidningen

Succén var ett faktum redan innan det första numret lämnat tryckeriet. Över 6 000 nyfikna hade tecknat sig för en prenumeration på en tidning de aldrig läst. Hyllningskören fortsatte i pressen. ”Bra och viktig och rolig” skrev Sydsvenskan, Svenska Dagbladet smakade glatt på ”en semantisk festgryta”, ”omistlig” tyckte Dagens Nyheter, ”beroendeframkallande” sade Sveriges Radio och ”snygg, rolig och färgglad” var Aftonbladets omdöme.

Språktidningens första nummer gavs ut i augusti 2007. Inspirationen kom bland annat från Fredrik Lindströms populära tv-serie Värsta språket samt Sveriges Radios program Språket. I dag har tidningen en upplaga på 18 600 exemplar (TS) och 66 000 läsare (Orvesto).

Chefredaktör och ansvarig utgivare är Anders Svensson. På Språktidningen arbetar även redaktören Maria Arnstad. Agnes Dunder, Content Innovation, ansvarar för tidningens grafiska form.

Grundaren Patrik Hadenius tilldelades av Nationalencyklopedin år 2009 Kunskapspriset för sitt arbete med Språktidningen. Samma år nominerades han även till Stora Journalistpriset i kategorin Årets förnyare. Språktidningen utsågs 2015 till Årets tidskrift. Agnes Dunder, Språktidningens formgivare, utsågs på Tidskriftsgalan 2017 till Årets AD för sitt arbete med Språktidningen och Modern Psykologi.

Språktidningen ges ut av förlaget Vetenskapsmedia, som även ger ut Modern Psykologi och Populär arkeologi. Vetenskapsmedia är ett dotterbolag till FPG Media, som ger ut tidningen Fokus. Språktidningens redaktion finns på Drottninggatan 108 i Stockholm.

Mer information om Språktidningen får du av Anders Svensson på telefon 076-868 58 24.

Pressmaterial

► Språktidningens logotyp

Anders Svensson (Fotograf Martin Stenmark ska anges vid publicering)