Veckans nyord: flygskam

8 kommentarer

Utsläppen från flygtrafiken är stora – enligt vissa debattörer så stora att den som tar flyget bör skämmas. I debatten används nu ordet flygskam om fenomenet.

Allt fler svenskar reser allt oftare till utlandet med flyg. Den senaste tiden har det moraliska i resandet diskuterats. Somliga hävdar att utsläppen från flygtrafiken är så stora att det närmast är en skyldighet att välja transportmedel som inte utgör en lika stor belastning för miljön.

Flygskam är något vissa säger sig känna inför egna resor. Men hållbarhetsforskaren Cecilia Solér skriver i Dagens Nyheter att det knappast är någon majoritet som förknippar resandet med skam:

Marknaden som normgivare har i vår tid ersatt moraliska institutioner som kyrkan och klassamhället och flygresan har kommit att bli en del av vilka vi är i enlighet med normaliserade och idealiserade identiteter. Jag tror att flygskam endast är något som en liten (exklusiv) del av befolkningen känner.

I Dagens Nyheter skriver Sverker Lenas att resandet för många har blivit en livsstil. Därför är det sannolikt också svårt att få många att nobba flyget:

Om den flygande svensken förut hade klimatångest, i väntan på att grönt flygbränsle snart skulle vara uppfunnet, tycks känslan nu ha förbytts till flygskam över en livsstil som han inte förmår förändra.

En som själv känner flygskam är Eva Axelsson. Men hon berättar i Eskilstuna-Kuriren om hur hon tänker bort den i samband med resor:

För egen del har jag plågats av flygskam i många herrans år, långt innan ordet var uppfunnet. Men har det hindrat mig ifrån att flyga? Nix pix. Precis som alla andra har jag tyckt att just jag haft en alldeles utomordentligt extraordinär anledning till att kliva ombord.

Flygskam är belagt i svenskan sedan 2017.

Anders

Foto: Istockphoto

Tags: 

Kommentarer

Varför ska vi konsumenter känna flygskam. Det är eliten som ska känna skam för det är ju de som har pengarna och makten och bygger fordon med utsläpp trots att det finns alternativ. Det går ju med nutidens teknik att bygga miljövänliga flygande tefat som drivs med tysta magnetmotorer och Professor John F Searl har kommit längs med utvecklingen av dem som han kallar "the inverse gravity vehicle" https://searlsolution.com/technology3.html på hans hemsida visar han bara upp tidigare prototyper. De är mycket mer avancerade nuförtiden. https://youtu.be/eP12cvhVJ48

Eliten som har makten vill tjäna pengar på allt och det är de som därför undanhåller och bromsar miljövänlig teknik. De vill t.ex bygga elbilar så de kan ta betalt för el att ladda dem trots att det går att bygga bilar som drivs med hydrogen som är en gas som man får ur vatten om man tillsätter el och är mer miljövänliga än elbilar eftersom det krävs kraftstationer för att framställa el. Hydrogendrivna bilar skulle man kunna tanka gratis med vatten från sjöar och motorerna kan producera den el själva som krävs för att omvandla vattnet från tanken till hydrogengas för att driva bilen. https://youtu.be/WaW1uIipXeA

Du skriver: "[...] de kan ta betalt för el att ladda dem trots att det går att bygga bilar som drivs med hydrogen som är en gas som man får ur vatten om man tillsätter el [...]" / "|...[ hydrogen som är en gas som man får ur vatten om man tillsätter el [...]" / "Hydrogendrivna bilar skulle man kunna tanka gratis med vatten från sjöar och motorerna kan producera den el själva som krävs för att omvandla vattnet från tanken till hydrogengas för att driva bilen." Du måste nog läsa på lite om logik — och det här med verkningsgrad...

Det skulle inte heller behövas stora statliga eller kommunala kraftstationer och fula vindkraftverk som förstör utsikten och fôr oljud eftersom hyreshus och egna villor själva skulle kunna ha egen miljövänlig kraftgenerator som Professor John F Searl konstruerat och som han kallar för SEG Spatial Effect Generator. segmagnetics.com/en/spatial-effect-generator/

Det finns två typer av Hydrogenbilar den ena med förbränningsmotor som drivs med Hydrogengas och en med batteri som alstrar värme och elektricitet i en bränslecell.

Lägg till ny kommentar