Bild: 
Fredrik Bjerknes / TT
Nyckelroll. Alicia Keys har nyckeln till våra känslor.

Desperation i dagens hitlåtar

Uppror var ett signum för 1960- och 70-talen, medan desperation och inspiration var i topp åren 2000–10. Det påstår forskare i marknadsföring, efter att de analyserat texterna till de låtar som nått förstaplatsen på Billboardlistan mellan åren 1960 och 2009. På listan ryms allt från Marty Robbins El Paso till Jay Z:s och Alicia Keys Empire State of mind. Forskarna har i hela materialet identifierat tolv nyckelteman: åtrå, nostalgi, strävan, inspiration, verklighetsflykt, uppbrott, uppror, desperation, förlust, smärta, förvirring och trötthet.

Dessa teman har präglat våra mest uppskattade sånger under 50 år, men vad som utmärker varje decennium varierar alltså.

Forskarna serverar resultatet till reklammakare, som kan ta fasta på vilka känslor vi konsumenter går i gång på.

Publicerad i nummer: 
Maj 2014