Ord påverkar

Text:

Känner du något särskilt när du hör ordet papperstidning? För mig har ordet en känslomässig laddning. Det var ett av min pappas hatord och jag har ärvt hans inställning och lovat att aldrig använda det.

Skälet till att min pappa var så avogt inställd var att ordet för honom signalerade att den tryckta tidningen var förlegad. Det var samma typ av ord som tjock-tv och snigelpost. Gamla fina traditioner på väg att hamna på museum och sedan dö. Gammelmedier.

Genom att säga eller skriva papperstidning accepterade man indirekt att man tyckte att tryckta tidningar var obsoleta. Det riskerade att bli en självuppfyllande profetia.

Ord påverkar oss, hur vi tänker och hur vi agerar. I de allra flesta fall är orden en spegel av våra tankar, men i några fall kan vi aktivt välja och påverka genom att byta ord.

Kläderna du bär värmer och skyddar, men de visar också vem du är och vad du tycker. Och de påverkar redan när du köper dem. Har du fuskpäls eller äkta vara? Har du handlat vintage eller på H&M?

Nyligen uppstod stort rabalder om nyordet ogooglebar. Sökmotorjätten Google försökte påverka Språkrådets definition av ordet. Språkrådet svarade med att ta bort ordet från sin nyordslista och vann därmed en medial megaseger över Google.

Men det är varken Språkrådet eller Google som bestämmer över orden och språket. Det är du och jag. Det är när vi väljer ord som vi påverkar. Vi får något sagt, men vi visar också vilka vi är, vad vi står för och vad vi tänker.

Det är något att tänka på, nästa gång du väljer ett ord.